Terapia logopedyczna
Coraz więcej dzieci potrzebuje dziś wsparcia logopedy. Rozpoczynając terapię logopedyczną, wielu rodziców zastanawia się: na czym dokładnie będzie ona polegała? Co konkretnie dzieje się na takich zajęciach? Jak one wyglądają? Jaka będzie moja rola podczas terapii?
DLA DZIECKA- ZABAWA!
Wielu osobom zajęcia z logopedą kojarzą się ze żmudnymi ćwiczeniami powtarzania przed lustrem trudnych wyrazów. Być może to dlatego niektórzy rodzice małych dzieci niechętnie zgłaszają się do logopedy w przypadku gdy ich dziecka dotyczy opóźniony rozwój mowy, myśląc „co logopeda będzie robił z takim maluchem, który przecież nie usiedzi przed lustrem?”. To błąd. W tym przypadku terapię należy rozpocząć jak najwcześniej. Zawsze jest ona indywidualnie dostosowana do wieku i potrzeb dziecka. Dlatego terapia logopedyczna najmłodszych pacjentów jest dla nich przede wszystkim zabawą. Tak też mogłaby wyglądać z boku, dla osoby, która nie wiedziałaby co jest celem każdej z organizowanych przez terapeutę zabaw. Dla malucha zajęcia logopedyczne będą więc zabawą.
Podobnie dla starszego dziecka, z którym logopeda pracuje nad poprawną artykulacją głosek. Także dla niego zajęcia zapewne okażą się mile spędzonym czasem, ćwiczenia są bowiem wykonywane w formie gier i zabaw. Co więcej, zadania są często bardzo różnorodne, nie ma miejsca na nudę, gdyż logopeda, dostosowując materiał do potrzeb dziecka, usprawnia zazwyczaj nie tylko artykulację głosek, ale także inne funkcje, które wymagają wsparcia, przeplatając podczas jednych zajęć różne zdania.
A DLA TERAPEUTY I RODZICA?
Znacznie trudniejsze zadania stoją przed logopedą i rodzicem. Zadaniem terapeuty jest oczywiście zaplanowanie terapii i prowadzenie jej w sposób najskuteczniejszy, tak aby mały pacjent ćwicząc dobrze się bawił. Logopeda, posiadając odpowiednie przygotowanie i doświadczenie jest na to gotowy.
A co z rodzicem? Wbrew pozorom to przed nim stoi największe wyzwanie. W zależności od tego jaki problem pojawił się u dziecka, zadania rodzica będą różne. W przypadku gdy terapią objęte jest dziecko z opóźnionym rozwojem mowy, często zmiany które rodzic powinien wprowadzić do codziennego życia są bardzo znaczące, wymagają więc początkowo pewnego wysiłku, i to właśnie od rodzica, a nie małego pacjenta.
W przypadku zaś dziecka, któremu problemy sprawia poprawna artykulacja niektórych głosek, rolą rodzica będzie głównie pamiętanie o ćwiczeniach w domu i organizowanie ich w sposób atrakcyjny dla dziecka.
Rola rodzica jest więc bardzo duża i tylko w przypadku jego udziału terapia może być efektywna. Zrozumiałe są więc obawy, które mogą pojawić się u rodziców. Warto wtedy pamiętać, że rolą logopedy jest nie tylko praca z dzieckiem, ale także dokładny, rzetelny instruktaż dla rodzica i że na takie wsparcie rodzic będzie mógł liczyć podczas całego okresu terapii. Oglądając natomiast zajęcia prowadzone przez terapeutę, nauczy się jak bawiąc się z dzieckiem, ćwiczyć z nim niezbędne umiejętności.
Rozpoczynając więc pracę z logopedą, nie ma się czego obawiać, ale warto przygotować się na nowe wyzwania. A widząc dziecko dobrze bawiące się podczas zajęć, gdy pojawią się pierwsze efekty wspólnej pracy, wszystkie wysiłki zostają wynagrodzone.
|