Listy do rodziców – grupa „Obserwatorzy”

Drodzy Rodzice!
Z myślą o Was i Waszych dzieciach pragniemy przekazać wskazówki
w formie materiałów dodatkowych, aby pomóc wspierać działania
i wspomagać rozwój przedszkolaków. Zagadnienia związane są
z tematyką realizowaną w miesiącu marcu.

ZIELONY KĄCIK W PRZEDSZKOLU
Szczypiorek, bazylia, mięta czy inne zioła urozmaicają smak potraw oraz korzystnie wpływają na funkcjonowanie organizmu. Niestety przedszkolaki raczej niechętnie sięgają po tego typu zieleninę. W tym tygodniu dzieci zaprosiły do przedszkola wiosnę przez stworzenie zielonego kącika. Dowiedziały się, czego potrzebują rośliny, aby rosnąć, jakie są etapy sadzenia roślin – w teorii i w praktyce – oraz obserwowały kiełkujące rośliny.
Wprowadzamy w świat wartości: ja, poszanowanie cudzej pracy, współpraca, samodyscyplina…
Uczymy tego, co najważniejsze
• Doświadczenia emocjonalno-społeczne:
– wdrażanie do zgodnej współpracy w zespole;
– kształtowanie nawyku mycia rąk po zabawie i przed posiłkiem;
– zwracanie uwagi na przestrzeganie zasad bezpieczeństwa;
– kształtowanie nawyku szanowania wytworów pracy kolegów i koleżanek.
• Doświadczenia sensoryczno-motoryczne i poznawcze:
– wdrażanie do uważnego słuchania utworu i wykonywania poleceń;
– doskonalenie umiejętności budowania wypowiedzi zrozumiałej dla otoczenia;
– doskonalenie sprawności manualnej;
– rozumienie znaczenia wody i słońca dla wzrostu roślin;
– poznanie etapów sadzenia cebuli oraz wykonywanie czynności koniecznych do posadzenia cebuli, rozumienie, czego roślina potrzebuje do wzrostu;
– kształtowanie prawidłowych nawyków oddechowych – oddychanie prawidłowym torem, poszerzanie wydolności oddechowej płuc, wydłużanie fazy wydechu, ćwiczenia narządów artykulacyjnych;
– rozwijanie wyobraźni muzycznej i poczucia rytmu, kształcenie wyrażania emocji przez ruch i muzykę;
– poznanie nazwy przyrodniczej krokusy, rozpoznawanie kolorów: fioletowy, żółty, biały, zielony;
– grupowanie elementów według kolorów;
– doskonalenie liczenia w dostępnym zakresie, kształtowanie umiejętności rozdzielania elementów na dwie równe części, rozumienie określenia tyle samo;
– tworzenie rytmicznego układu według wzoru;
– rozwijanie ciekawości świata, wdrażanie do obserwacji pojawiających się pączków i młodych listków oraz do pielęgnacji roślin w kąciku przyrody;
– rozwijanie wyobraźni i pomysłowości;
– wzbogacanie słownika dzieci o wyrazy: szczypiorek, cebula;
– doskonalenie spostrzegawczości wzrokowej i dokładności przez dopasowywanie elementów;
– rozwijanie ogólnej sprawności i zwinności;
– rozumienie znaczenia jedzenia szczypiorku dla zdrowia.
Jak wspierać dziecko?
Podczas zabaw w minionym tygodniu przedszkolaki rozwijały swoje umiejętności liczenia – warto doskonalić tę czynność przy każdej okazji. Liczyć można praktycznie wszystko, np. samochody na ulicy, misie, sztućce czy klocki, taki trening poszerza umiejętności dziecka i przygotowuje je do dalszej edukacji matematycznej.
Warto porozmawiać o… ulubionych ziołach
Jedzenie ziół poprawia funkcjonowanie organizmu. Koperek, szczypiorek, natka pietruszki i wiele innych ziół oprócz tego, że poprawiają smak potraw, to jeszcze korzystnie wpływają na nasze ciało. Warto kontynuować także w domu temat zdrowego odżywiania. Dobrym pomysłem może być założenie domowej uprawy ziół. Tak niewiele potrzeba, by wyhodować np. szczypiorek z cebuli; przy bazylii czy oregano pracy jest ciut więcej, ale i też wiele korzyści płynie z takiej uprawy. Przy okazji dziecko może uczyć się odpowiedzialności za roślinę.
Warto poczytać…
Ch. Björk, L. Anderson, Rok z Linneą, Zakamarki
M. Rusch, Zioła w przedszkolu, Jedność

IDZIE WIOSNA

Zima pomału odchodzi, ustępując miejsca kolejnej porze roku – wiośnie. Zamiast śniegu z nieba kapie deszcz, a ślizgawki zamieniają się w kałuże. W minionym tygodniu przedszkolaki obserwowały charakterystyczne dla przedwiośnia zjawiska atmosferyczne. Dowiedziały się, jak dostosować strój do pogody. Uważna obserwacja pogody oraz wiedza praktyczna dotycząca odpowiedniego ubierania się, gdy na dworze pada, świeci słońce czy mocno wieje, są niezmiernie istotne.
Wprowadzamy w świat wartości: ja, samodyscyplina…
Uczymy tego, co najważniejsze
• Doświadczenia emocjonalno-społeczne:
– kształtowanie nawyku mycia rąk po zabawie i przed posiłkiem;
– wdrażanie do zachowania porządku w najbliższym otoczeniu;
– zwracanie uwagi na przestrzeganie zasad bezpieczeństwa.
• Doświadczenia sensoryczno-motoryczne i poznawcze:
– rozwijanie spostrzegawczości słuchowej, kształcenie wrażliwości na bodźce słuchowe, rozwijanie umiejętności uważnego słuchania i reakcji na sygnał dźwiękowy;
– wdrażanie do uważnego słuchania utworu;
– zapoznanie z charakterystycznymi zjawiskami atmosferycznymi występującymi w okresie przedwiośnia;
– rozumienie treści przekazywanych przez symbole;
– rozwijanie umiejętności wiązania opisu słownego z treścią obrazka;
– rozwijanie wyobraźni przestrzennej;
– rozumienie wyrażeń i wyrazów: marcowa pogoda, ciepło, zimno, gniazdo;
– doskonalenie umiejętności tworzenia rytmicznego układu elementów według wzoru;
– rozpoznawanie i nazywanie pór roku, rozumienie konieczności ubierania się stosownie do pogody;
– rozwijanie orientacji w schemacie własnego ciała;
– doskonalenie sprawności manualnej;
– rozwijanie zmysłu dotyku;
– rozwijanie umiejętności tworzenia prostych zabawek i kolorowania przestrzeni ograniczonej konturem;
– doskonalenie gry na instrumencie perkusyjnym, rozróżnianie natężenia dźwięku cicho – głośno;
– poznanie nazwy przyrodniczej skowronek;
– utrwalanie prawidłowego toru oddechowego, ćwiczenia artykulacyjne.

Jak wspierać dziecko?
Bardzo istotną umiejętnością jest zdolność łączenia różnych informacji, faktów i nazywanie na ich podstawie omawianej rzeczy. Zabawy w zgadywanie haseł, zagadek świetnie ćwiczą tę umiejętność. Atrakcyjnym sposobem dla dziecka będzie naprzemienność w wymyślaniu zagadek: raz robi to dorosły, a dziecko odgaduje, drugim razem jest odwrotnie. Taka zabawa może być np. ciekawą propozycją podczas dłużącej się podróży.
Warto porozmawiać o… ubraniach
Obserwacja warunków atmosferycznych połączona z refleksją dotyczącą wyboru odpowiedniej garderoby jest bardzo ważną umiejętnością. Oczywiście dla trzylatka temperatura jest czymś abstrakcyjnym, jednak określenia zimno, ciepło mówią mu, czy trzeba nałożyć ciepłą czapkę czy nieco lżejszą. Warto uczyć dziecko umiejętności wybierania ubrania. Rozwijajmy w przedszkolaku dbałość o samego siebie. Uzmysławiajmy mu, że np. rękawiczki trzeba wkładać, gdy marzną mu rączki, ale można je zdjąć, gdy na dworze robi się ciepło.
Warto poczytać…
M. Kownacka, Razem ze słonkiem. Przedwiośnie, WSiP
PANI WIOSNA

Po śniegu pozostaje już tylko wspomnienie. Przyroda pomału budzi się z zimowego snu. W ogródkach zaczynają się pojawiać pierwsze wiosenne kwiaty, a na drzewach – bazie i pączki. W minionym tygodniu baczniej przyjrzeliśmy się pierwszym wiosennym kwiatom: krokusom, fiołkom i przebiśniegom. Przedszkolaki poznały ich nazwy, budowę oraz dowiedziały się, czego kwiaty potrzebują do wzrostu.
Wprowadzamy w świat wartości: ja, samodyscyplina, uprzejmość…
Uczymy tego, co najważniejsze
• Doświadczenia emocjonalno-społeczne:
– wdrażanie do używania zwrotów grzecznościowych;
– kształtowanie nawyku mycia rąk po zabawie i przed posiłkiem;
– zwracanie uwagi na przestrzeganie zasad bezpieczeństwa.
• Doświadczenia sensoryczno-motoryczne i poznawcze:
– wzbogacanie słownika o wyrazy: puszysty, miękki, łodyga, liść, kwiat, środek, dookoła;
– rozumienie wieloznaczności wyrazu kotki;
– wdrażanie do uważnego słuchania utworu i obserwowania;
– poznawanie zmian zachodzących w przyrodzie, rozpoznawanie i nazywanie pierwszych oznak wiosny w najbliższym otoczeniu;
– kształtowanie umiejętności odwzorowywania układu elementów, doskonalenie sprawności manualnej;
– rozwijanie sprawności ruchowej;
– rozwijanie spostrzegawczości słuchowej, rozpoznawanie i nazywanie dźwięków dochodzących z otoczenia;
– kształcenie wyobraźni przez połączenie śpiewu piosenki z elementem ruchu, wyrabianie umiejętności powtarzania prostego rytmu za pomocą instrumentów perkusyjnych;
– ćwiczenia mięśni narządów mowy;
– omawianie wyglądu krokusa, fiołka i przebiśniegu;
– kształtowanie umiejętności przeliczania, używania liczebników głównych, porównywanie liczebności zbiorów, kształtowanie pojęć: suma i różnica;
– doskonalenie spostrzegawczości wzrokowej;
– rozwijanie umiejętności tworzenia grupowych kompozycji na planie koła;
– wdrażanie do estetycznego wykonania pracy.
Jak wspierać dziecko?
Porównywanie liczebności zbiorów jest bardzo istotną umiejętnością, którą dziecko powinno trenować w wieku przedszkolnym. Warto podczas zabaw z dzieckiem zestawiać dwa zbiory np. zabawek i zachęcać do określania, który z nich jest większy, a który mniejszy. Ponieważ pojęcie liczby w tym wieku może jeszcze nie być ukształtowane, dlatego dwa zbiory można porównać, układając rzeczy ze zbioru A przy przedmiotach ze zbioru B. W taki sposób maluch doświadczy, że wielkość przedmiotów nie ma znaczenia.
Warto porozmawiać o… roślinach
W minionym tygodniu dziecko poznało budowę kwiatka. Warto utrwalić tę wiedzę, kupić np. tulipana i pozwolić przedszkolakowi „rozebrać go na części pierwsze”. Dobrze jest zachęcić dziecko do wypowiadania przy tym swoich spostrzeżeń oraz nazywania części kwiatka. Podczas spaceru można zwrócić uwagę na to, czy inne kwiatki mają podobną budowę.
Warto poczytać…
C. Kruusval, Kwiaty od Eli, Zakamarki
NASI ULUBIEŃCY

Obecność w domu psa, kota, chomika lub innego zwierzątka domowego sprzyja rozwojowi emocjonalnemu i społecznemu dziecka. Dzieci wchodzą w bliskie relacje z tymi domownikami, łatwo przywiązują się do nich i uczą się o nie troszczyć. Podobnie jak ludzie, zwierzęta przeżywają strach, odczuwają ból, wymagają, więc mądrej i odpowiedzialnej opieki. Warto o tym dzieciom przypominać. W minionym tygodniu przedszkolaki miały okazję poznać różne zwierzęta domowe, m.in. psa, kota, papugę.
Wprowadzamy w świat wartości: ja, samodyscyplina, empatia…
Uczymy tego, co najważniejsze
• Doświadczenia emocjonalno-społeczne:
– wdrażanie do porozumiewania się umiarkowanym głosem;
– kształtowanie nawyku mycia rąk po zabawie i przed posiłkiem;
– zwracanie uwagi na przestrzeganie zasad bezpieczeństwa oraz reguł gry;
– wdrażanie do radzenia sobie z przegraną.
• Doświadczenia sensoryczno-motoryczne i poznawcze:
– poznanie schematu budowy ciała psa;
– kształtowanie umiejętności liczenia i wyznaczania sumy i różnicy liczb, poprawne łączenie liczebnika z rzeczownikiem;
– porównywanie liczebności zbiorów: mniej – więcej;
– wdrażanie do uważnego słuchania utworu;
– rozumienie konieczności opiekowania się zwierzętami domowymi oraz poznanie niezbędnych akcesoriów do tej opieki;
– rozwijanie umiejętności budowania wypowiedzi poprawnej gramatycznie;
– rozumienie wyrazów: mały, duży, obok, akwarium;
– doskonalenie spostrzegawczości wzrokowej i sprawności manualnej;
– różnicowanie wielkości: mały, większy, największy oraz duży, mniejszy, najmniejszy;
– doskonalenie koordynacji słuchowo-ruchowej;
– rozwijanie poczucia rytmu, wyobraźni twórczej i odtwórczej;
– ćwiczenie mięśni narządów mowy, modulowanie natężenia głosu: cicho – głośno;
– poznanie nazwy i wyglądu ryb akwariowych: gupik, neonek, welon, paletka;
– rozwijanie umiejętności tworzenia kompozycji techniką stemplowania dłońmi;
– poznanie pracy weterynarza;
– posługiwanie się nazwami zwierząt domowych.
Jak wspierać dziecko?
Tematy związane ze zwierzętami zazwyczaj wywołują radość u przedszkolaków. Dzieci uwielbiają głaskać zwierzęta, bawić się z nimi, karmić je. Dorośli – oprócz tych przyjemności – często widzą ujemne strony posiadania takich domowników: bałagan, dodatkowe obowiązki, dodatkowe koszty, czasami zniszczenia. Decyzja o zakupie bądź przygarnięciu jakiegoś zwierzątka nie jest łatwa i należy ją dobrze przemyśleć. Jeśli dziecko nie ma w domu takiego pupila, to może warto od czasu do czasu wybrać się do schroniska dla zwierząt z jakimiś darami lub odwiedzić znajomą osobę, która ma zwierzę domowe. Z pewnością maluch będzie zachwycony, mogąc choć popatrzeć na zwierzątko lub pobawić się z nim.
Warto porozmawiać o… obcych zwierzętach
Zwierzęta są miłe i kochane, o ile je znamy. Wobec obcych zwierząt należy zachować wielką ostrożność. Trzeba o tym rozmawiać z przedszkolakami i tłumaczyć im, dlaczego np. nie wolno głaskać nieznajomych psów, dlaczego nie wolno w ogóle do nich podchodzić. W kontaktach z obcymi zwierzętami każdy musi być rozważny.
Warto poczytać…
M. Czyżowska, Zwierzęta duże, małe, malutkie. W domu, Zielona Sowa
M.R. Guilloret, Świat w obrazkach, Firma Księgarska Olesiejuk
Opracowanie zbiorowe, Mój przyjaciel kotek, Skrzat
Opracowanie zbiorowe, Mój przyjaciel piesek, Skrzat
Opracowanie zbiorowe, Piesek u lekarza, Burda Publishing Polska
J. Papuzińska, Agnieszka opowiada bajkę, Nasza Księgarnia

WIELKANOC

Święta Wielkiej Nocy zbliżają się wielkimi krokami. W przedszkolu zapanował w tym tygodniu świąteczny nastrój. Dzieci poznawały symbole i zwyczaje związane ze świętami oraz uczestniczyły w tworzeniu kącika wielkanocnego. Temat przedświąteczny był wspaniałą bazą do wszelkiego rodzaju zabaw plastycznych sprzyjających rozwojowi sprawności manualnej maluchów.
Wprowadzamy w świat wartości: ja, samodyscyplina, kultura osobista…
Uczymy tego, co najważniejsze
• Doświadczenia emocjonalno-społeczne:
– uwrażliwianie na potrzeby innych, pomaganie kolegom i koleżankom w codziennych sytuacjach;
– kształtowanie nawyku mycia rąk po zabawie i przed posiłkiem;
– zwracanie uwagi na przestrzeganie zasad bezpieczeństwa oraz reguł gry;
– wdrażanie do kulturalnego zachowania przy stole.
• Doświadczenia sensoryczno-motoryczne i poznawcze:
– zapoznanie z charakterystycznymi elementami związanymi ze Świętami Wielkanocnymi;
– wdrażanie do uważnego słuchania utworu;
– rozumienie wyrazów: małe, większe, największe, duże, mniejsze, najmniejsze, pisanki, święconka, kraszanka, lukier, rodzynki;
– rozwijanie umiejętności odwzorowywania układu elementów;
– doskonalenie sprawności manualnej, koordynacji wzrokowo-ruchowej;
– ćwiczenia narządów artykulacyjnych, utrwalanie prawidłowego toru oddechowego;
– kształcenie poczucia rytmu;
– wiązanie opisu słownego z pisankami i wielkanocnymi zwierzątkami;
– wdrażanie do estetycznego wykonania pracy;
– posługiwanie się nazwami kolorów podstawowych;
– doskonalenie liczenia, wdrażanie do posługiwania się liczebnikami porządkowymi 1–3;
– rozwijanie umiejętności malowania delikatnych przedmiotów;
– doskonalenie spostrzegawczości – wskazywanie różnic i podobieństw;
– wzbogacanie wiedzy na temat zwyczajów związanych z Wielkanocą;
– poznanie baby – ciasta spożywanego na Wielkanoc.

Jak wspierać dziecko?
Okres przedświąteczny spędzamy na przygotowaniach do świąt. Zaangażujmy w nie także dziecko, niech ono też ma w nich swój udział. Przedszkolak nie umyje okien, ale może posprzątać jakąś zapomnianą szufladę z zabawkami. Warto poświęcić też czas na wspólne przygotowanie pisanek. Ozdabianie jajek (zarówno tych płaskich – z papieru, jak i przestrzennych) przyczyni się do rozwoju sprawności manualnej malucha oraz kreatywności. Pomysłów na ozdabianie jajek jest wiele, np.: malowanie, farbowanie, stemplowanie, oklejanie. Ciekawe, który z nich przypadnie do gustu waszej rodzinie?
Warto porozmawiać o… świętach
Święta Wielkanocne są najważniejszym świętem chrześcijańskim. Warto porozmawiać z dzieckiem o istocie tych świąt, o tradycjach związanych z nimi oraz o symbolach im towarzyszących. Takie rozmowy kształtują w dziecku poczucie przynależności do pewnej wspólnoty. Być może rozmowa skieruje się ku różnicom w obchodzeniu świąt kiedyś i dziś, w mieście i na wsi.
Warto poczytać…
A. Matusiak, Wielkanoc i baranek w pięknej dolinie, eSPe
Opracowanie zbiorowe, Franklin i Wielkanoc, Debit
Opracowanie zbiorowe, Wielkanoc, Wilga
E. Pikos, Wielkanoc, Credo